„Dansul este o formă complexă de terapie”. In Memoriam Adina Cezar
Cristina Rhea în dialog cu Adina Cezar
Interviu realizat în 2022
Adina Cezar este, în România, un nume sinonim cu dansul. A început ca balerină la Opera Română, apoi a fost profesoară și coregrafă, iar de peste 25 ani încoace este sufletul companiei de dans „ContempArt”.
O discuție cu Adina Cezar este cel puțin la fel de plăcută ca un dans purtând semnătura ei. Dezvăluie un caracter energic și impetuos, o persoană care este tânără și cu adevărat vie în interior. Am ales să vorbim despre terapia prin dans, limbajul nonverbal, tehnici orientate pe mișcare. Despre frumos, emoție și sensibilitate.
Adina și-a descoperit marea pasiune a vieții, dansul contemporan, la Paris, unde a obținut, pe la sfârșitul anilor ’60, o bursă „De Gaulle“ pe o perioadă de 1 an. Dragostea ei pentru dansul contemporan (este și diplomată în Scole Cantorum) și-a găsit cu adevărat împlinirea în 1990, când Andrei Pleșu, pe atunci ministru al Culturii, i-a încredințat proaspăt creata Compania de dans ContempArt. De atunci, a început un nou periplu al vieții, o nouă carieră s-ar putea spune, de om care le rezolva pe toate: coregraf, manager, creator de costume și multe altele.
Rhea Cristina: „ContempArt“ a cunoscut nenumărate succese peste tot în lume unde a fost. În SUA, ați cunoscut succesul nu doar în calitate de coregraf, ci și ca dansatoare, cu ocazia unui spectacol susținut la Denver (Colorado). Ați fost selecționată dintre 500 de concurente din Europa de Est. Ne puteți oferi un top al țărilor în care v-ați întoarce oricând să dansați?
Adina Cezar: Îmi plac țările în care publicul se implică emoțional. Venezuela, de exemplu, a fost una dintre aceste țări. Publicul, în picioare, cânta Simon Diaz – muzica pe care Compania ContempArt dansa. A fost un schimb energetic pe care nu l-am mai trăit niciodată. Printre țările care au vibrat la mesajul meu au fost Franța, Israel, SUA…
Rhea Cristina: Dansul a apărut încă din epoca primitivă și i s-au atribuit puteri magice. Când un vrajitor dansa, el exorciza spiritele malefice dintr-o persoană bolnavă. În Evul Mediu oamenii dansau pentru a scoate din ei bolile. Terapia prin dans, în prezent, a evoluat de la ideea că dansul are putere de vindecare… În prezent, terapeuții prin dans sunt/pot fi specialiști în sănătatea mentală? Ce probleme de sănătate tratează ei? Și cum reușesc să facă acest lucru?
Adina Cezar: Există dansul inițiatic, cred că la această formă de dans vă referiți, care era condusă de șamani sau de lideri spirituali. În prezent, dansul poate ajuta la o stare de bine, să înveți să-ți iubesti corpul și să te armonizezi cu tine însuți/însăți.
În privința sănătății mentale, cred că lucrurile sunt mai complexe. Trebuie să discuți și cu un psiholog, care să te orienteze în ce direcție trebuie să mergi. De exemplu, problema sexuală poate fi rezolvată cu dansul în perechi – exemplu, Tangoul.
Faptul că noi trăim într-o societate agresivă nu face decât să ne isterizeze să trăim într-un ritm care să nu-ți dea timp să-ți respecți propriul ritm. Dansul reușește prin disciplina impusă să te muți într-o lume ideală, deci, o posibilitate terapeutică.
Rhea Cristina: În terapia dansului, pacientul devine conștient de sentimentele lui prin senzații și miscări? Prin armonizarea legăturii dintre trup și minte, problemele emoționale și conflictele ies la iveală în acest mod? Care este obiectivul principal al terapiei dansului?
Adina Cezar: Prin disciplină, te poți detașa de propriile probleme și revenirea să-ți dea posibilitatea unei abordări corecte a acestora. În plus, aportul muzical este esențial. Revenirea la o formă de echilibru te face un om sănătos. Dansul este o formă complexă de terapie!
Rhea Cristina: Există în lume asociații de terapie prin dans? Care este scopul lor?
Adina Cezar: Există, bineînțeles. Scopul lor este să-ți creeze o formă bună de stare psihică și fizică.
Rhea Cristina: În terapia dansului, pacientii sunt învățați să scoată la iveală suferințele ascunse. Se crede că extrovertirea suferintelor trecute și a fustrărilor ajută la acceptarea și depășirea problemelor emoționale. În ce constă o sesiune de terapie?
Adina Cezar: Cred că pacientul trebuie să fie condus spre o autoevaluare, cred în efortul personal. Trebuie să avem tăria să ne dăm seama unde suntem, să nu cerem de 1000 când noi putem face doar 10. Educația morală este foarte importantă și, în general, să ai o cultură care să-ți permită să voyajezi în lumea celor supradotați. Dansul ar trebui să ne învețe cum să ne iubim și să ne îngrijim corpul.
Rhea Cristina: Terapia dansului este foarte eficace și pentru oamenii care trăiesc în sanatorii? Cum pot fi, astfel, pacienții îndrumați pe calea dezvoltării sănătății mentale?
Adina Cezar: Dansul dezvoltă coordonarea, dar, în același timp, trebuie să existe contactul cu natura. Chiar dansul să se facă în parcuri…, muzica nu ar trebui să lipsească din spitale, și, cel puțin o dată pe săptămână, să existe posibilitatea de a se întâlni și dansa cu ceilalți pacienți. Omul este o ființă socială, cred că izolarea nu este un tratament benefic.
Rhea Cristina: Care sunt bucuriile și împlinirile dvs cele mai mari? Ce vă doriți pe viitor să vi se împlinească?
Adina Cezar: Am avut o viață plină de evenimente bune, rele, care, sper, m-au învățat valoarea vieții. Îmi doresc să am mereu în jurul meu oameni de la care să am ceva de învățat. Îmi doresc multă afecțiune…