Recunoștința

Psiholog Ana Herța

Image by jcomp on Freepik

Mulțumesc! Spunem „mulțumesc” aproape instinctiv. Practicile familiale ne induc încă de mici copii cultul politeții atunci când primim un dar sau cineva ne face un serviciu. De ce este recunoștința atât de importantă? Studiile de neuroștiință scot la lumină legătura dintre aceasta și starea de fericire sau sănătate printr-un simplu „mulțumesc” spus în mod firesc, din toată inima.

Un studiu realizat de către psihologii Robert Emmons și dr. Michael McCullough a dezvăluit impactul pe care îl are  practicarea recunoștinței în plan fizic. Astfel, participanții studiului au fost împărțiți în trei grupuri: primul grup a notat în jurnal timp de o săptămână lucrurile pentru care sunt recunoscători, al doilea lucrurile care i-au iritat și un grup neutru, fără valență emoțională. Legătura nu este deloc surprinzătoare, astfel, cei care își exprimau mulțumirea și gratitudinea, față de grupul numărul doi, au experimentat mai multe emoții pozitive, au crescut rezistența fizică și au avut mai puține vizite la medic. Alte studii de natură neurologică realizate prin metoda RMN au măsurat activitatea neuronală și s-a observat o activare a lobului prefrontal(zonă responsabilă de cogniția morală, socială, judecată, empatie)în momentul în care subiecții studiului primeau un cadou. Hipotalamusul, aflat la baza creierului, cu rol în reglarea hormonilor este activat și el de recunoștință având efect benefic asupra reducerii stresului și creșterea metabolică. Adolescenții care practică recunoștința obțin beneficii în ceea ce privește reglarea emoțională, acceptarea sentimentului de intimidare iar adulții în relații sociale, de cuplu sau cu ei înșiși pot experimenta echilibrul emoțional prin scăderea intensității stresului și a emoțiilor dezadaptative.

Cum putem practica recunoștința? Evident, prin exercițiu. Putem să ne confecționăm o cutie pe care să o numim chiar așa: „Cutia Recunoștinței” în care adăugăm foi de hârtie pe care în prealabil am notat lucrurile din viața noastră pentru care suntem recunoscători: pentru starea de sănătate, pentru prietenie, pentru familie, pentru faptul de a fi vii. De fiecare dată când ne aflăm într-un impas emoțional putem deschide cutia să citim cu voce tare acele daruri. Apoi, putem practica recunoștința verbală, aprecieri la adresa comportamentelor celorlalți sau efectiv oferirea de cadouri specifice, țintite persoanelor din jurul nostru. Putem, de asemenea, să schimbăm statusul lamentărilor, înlocuind statutul de victimă cu propoziții de recunoștință, alegând în acest mod să vedem binecuvântările în detrimentul nefericirilor. De asemenea, putem scrie scrisori de mulțumire, să ținem un jurnal al recunoștinței și încerca  practicarea meditației deoarece este tehnica cea mai la îndemână care ne plasează în momentul prezent unde se întâmplă viața. La un nivel superior, recunoștința ajută evoluției spirituale deoarece ne deschide calea acceptării situațiilor potrivnice ca fiind necesare pentru schimbare. Tu cui ai spus ultima dată „mulțumesc”?

4 Comments

  1. I loved as much as you will receive carried out right here The sketch is tasteful your authored subject matter stylish nonetheless you command get got an edginess over that you wish be delivering the following unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this hike

  2. Its like you read my mind You appear to know a lot about this like you wrote the book in it or something I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit but instead of that this is fantastic blog An excellent read I will certainly be back

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *