Fonduri nerambursabile pentru IMM-uri  

Episodul 2

Programul Servicii și Comerț 2023

Cristian Hedeș

Goals target aspiration perforated paper graph

Fonduri nerambursabile pentru IMM-uri  

Episodul 2

Programul Servicii și Comerț 2023

       Prin acest program, statul pune la dispoziția firmelor cu experiență, cu vechime, un ajutor de minimis în valoare de maxim 300.000 lei.

– Alocaţia Financiară Nerambursabilă reprezintă maxim 85% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.

Conditii de eligibilitate pentru Beneficiari :

  • firme inființate pana in 31.12.2021
  • codul CAEN pentru care se solicită finanţare este autorizat cu cel puțin 24 luni anterior datei completării on-line a planului de investiţii
  • au obţinut profit din exploatare, în exerciţiul financiar precedent depunerii cererii de finanţare
  • Nu pot beneficia de AFN firmele la care acționarii au/au avut calitatea de asociat sau acționar în altă întreprindere beneficiară de AFN -Măsura 2-Grant Capital de lucru sau HORECA

Obligații

  • Să creeze minim 2 locuri de munca
  • pentru o perioadă de minimum 3 ani începând cu anul următor acordării de AFN, să menţină investiţia pentru care primesc AFN în cadrul Programului, să păstreze locurile de muncă create prin program conform numărului de locuri de muncă pentru care a primit punctaj în planul de investiţii și numărul locurilor de muncă existente la data înscrierii in program

Obligații minime:

Să creeze locuri de muncă conform fluxului tehnologic

  • 2 locuri de muncă pentru………………………………………………………… 300.000 lei
  • pentru o perioadă de minimum 3 ani începând cu anul următor acordării de AFN, să menţină investiţia pentru care primesc AFN în cadrul Programului, pentru o perioadă de 3 ani să păstreze locurile de muncă create prin program conform numărului de locuri de muncă pentru care a primit punctaj în planul de investiţii și numărul locurilor de muncă existente la data înscrierii în program

Achizitii ELIGIBILE (NUMAI) pentru activitatea pe care accesează:

  1. Echipamente tehnologice, cu excepţia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale.  În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță,  echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanţare, autoturismele 100% electrice. Nu sunt asimilate echipamentelor tehnologice mijloacele de transport, cu excepția autoturismelor 100% electrice
  2. Achiziţionarea de spații de lucru, spații de comerț sau servicii şi spații de depozitare. (3) Pentru spații mobile de lucru / comerț / servicii / depozitare nu este necesar raport ANEVAR.
  3. Mijloace de transport: autoturisme, elevatoare, încărcătoare, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială, cu excepţia tuturor vehiculelor simbol G
  4.  Nu se finanțează vehiculele de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri.
  5. Achiziţionarea de mobilier, aparatură birotică şi sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
  6.  Salariile, utilitățile (energie electrica, consum apă, gaze, salubritate, abonament telefon si internet), servicii de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de depozitare sau spaţii pentru prestări servicii şi comerţ; 

Pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea unui singur loc de muncă prin intermediul programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilități, servicii de contabilitate și chirii) reprezintă o sumă forfetară de maxim 5.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării cererii de finanțare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoțită  de documentele care să ateste angajarea a minim 1 loc de muncă; o sumă forfetară de maxim 10.000 lei pentru crearea a minim 2 locuri de muncă

  • Pachet digital (voucher de digitalizare) care să conțină minim site de prezentare a activității sau magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi care trebuie să fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului de minimis și pe toată perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfășurării activității și semnatură electronică. Opțional și suplimentar, pachetul digital poate conține și echipamente IT tehnică de calcul tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii, telefoane smart, tablete.  Pachetul digital (voucherul de digitalizare) reprezintă cheltuială obligatorie în cadrul programului și este în valoare eligibilă de maxim  25000 lei.
  • Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi/sau pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maxim 8000 lei, decontabilă în cererea de rambursare; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanţare.
  • (1) Două plăcuțe informative obligatorii „Finanțat prin programul de comerț și servicii de către Guvernul României” în valoare de maxim 500 de  lei
  • Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului.

OBSERVAȚIE: Fiecare cheltuială efectuată trebuie să fie în legătură cu fluxul activităților/subactivităților care sunt necesare desfăşurării activităţilor codului CAEN

                                    Finantarea nerambursabila                                                       Fara TVA

BENEFICIARIFINANȚARE NERAMBURSABILĂ 67% Fără TVACONTRIBUȚIE PROPRIE 33% Fără TVATOTAL PROIECT Fără TVA
Microîntreprinderi Întreprinderi mici Întreprinderi mijlocii300.000 lei147.000  lei447.000  lei

 Admiterea în Program se va face  în  ordinea punctajului obţinut la evaluarea planurilor de investiţii on-line. Punctajul maxim care se poate obţine este de 100 puncte.

  • ponderea achiziției de echipamente prevazute la pct 2.1 si 2.2 din HG 2139/2004, 
  • ăde locuri de munca nou create;
  • numărul mediu de salariaţi la 31.12.2022; 
  • valoarea procentului aferent profitului reinvestit;
  • valoarea proiectului de investiții;
  • ponderea achizitiei de mijloace fixe conform HG 276/2013 – data și ora înscrierii în program.

Observație:

Pentru implementarea proiectului de investiții, pentru a da posibiliatea Beneficiarului să efectueze achizițiile din Planul de Investiții, Finanțatorul a încheiat convenții de parteneriat cu mai multe  instituții bancare. Astfel, pe baza Contractului de Finanțare, fără garanții suplimentare se poate accesa un Credit-Punte de la una din băncile partenere.

Astfel, Beneficiarul realizează următorii pași :

Solicită ofertele tehnico-economice pentru elementele prevăzute în Planul de Investiții,

Încheie contractele de furnizare mărfuri.

Efectuează plățile din Creditul-Puntea pus la dispoziție de Banca Parteneră.

Realizează Recepția și Punerea în funcțiune.

Se întocmește Documentația de Rambursare.

Se verifică Documentația și activele achiziționate.

Se rambursează Ajutorul de minimis conform Contractului de Finanțare.

Anual, timp de trei ani, se trimit raportări privind Investiția.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *